MXI – שיווק בדיגיטל

סרטונים קצרים – זה מה שאנשים רוצים לראות

אף אחד לא מצפה מכם להיות סטיבן ספילברג, אבל כדי להגדיל את החשיפה למותג שלכם ברשתות החברתיות אתם חייבים לייצר סרטוני וידיאו קצרים. ובעולם שבו אנשים איבדו קשב וסבלנות – עדיף שגם יהיו קצרים. השאלה היא: מאיפה מתחילים?

שיהיה כמו אספרסו – חזק וקצר

נתחיל מנקודת ההנחה שאנשים אוהבים לצפות בסרטונים בזמן שהם גולשים עם הפלאפון בפייסבוק, באינסטגרם, בטח ביוטיוב ובטיק טוק. בוידיאו, בניגוד לגרפיקה או תמונה סטטית, ניתן להעביר ויזואליה שמשתנה בהרף לצד מידע בזמן מהיר, והאפשרויות הן למעשה בלתי מוגבלות. או במילים אחרות: סרטון זה כיף (אם עושים אותו נכון), ובעיקרון זה מה שאנשים מחפשים בזמנם הפנוי, כפי ששר סולן להקת נירוונה קורט קוביין בזמנו: Here we are now, entertain us. סרטונים קצרים מאפשרים צריכת תוכן מהירה ונוחה, המתאימה לקצב החיים המהיר ולזמן הפנוי המוגבל של רוב המשתמשים. ברשתות החברתיות הבינו את זה מזמן. לכן יצרו תת-פלטפורמות המותאמות לסגנון הנ"ל. למעשה, טיק טוק הוקמה על בסיס העקרון הזה ואינסטגרם הכניסה פיצ'רים דומים כדי להשאיר יותר גולשים בפלטפורמה שלה, כך גם יוטיוב שהכניסה את סרטוני את "שורטס" קצרים.

סרטונים קצרים – זה מה שאנשים רוצים לראות

כולם עורכי וידיאו... ברמות שונות

עכשיו לחדשות הטובות – אם עד לא מזמן רק אנשי מקצוע, קרי אנשים שהשקיעו הרבה זמן ללמוד תוכנה מקצועית ומסובכת, ידעו כיצד לערוך וידיאו, כיום בעיקרון כולם יכולים לעשות זאת. אוקיי, לא בדיוק כולם ובטח לא באותה הרמה, אבל לשם יצירת סרטונים קצרים שישרתו את המטרה שלכם, אתם לא חייבים לעבור קורס של שנה או לשכור עורך וידיאו מקצועי. כיום קיימים אתרים, אפליקציות, ותוכנות חינמיות שאיתן ניתן לעשות לא מעט, גם בלי ללמוד את התחום במשך שנים. אחת הדוגמאות הבולטות היא CapCut, שמאפשרת למשתמש לערוך סרטונים ברמה מקצועית, כולל מעברים (transitions) ואפקטים שאינם נופלים מהתוכנות הגדולות והיקרות. והיתרון הגדול באמת: מדובר בתוכנה המיועדת ספציפית לעריכת סרטונים עבור הרשתות החברתיות. ועדיין, צריך להדגיש: גם אם טכנית תדעו איך לתפעל תוכנה כזו או אחרת, עדיין צריך הבנה של "מה עובד ומה לא"; לדוגמא – לדעת איפה למקם את כל אחד מהאלמנטים שלכם על המסך (מה שמכונה "קומפוזיציה"), איך ליצור ניגודיות בצבעים ("קונטרסט"), לדעת להנפיש כותרות ("אנימציה") ועוד.

 

שורה תחתונה: גם אם אתם חסרי ניסיון בתחום, תוכלו ליצור סרטון קצר יחסית בקלות, אבל עדיין תצטרכו להבין את עקרונות התוכנה, את עקרונות עריכת הוידיאו, ובעיקר להבין שהתוצר שלכם כנראה לא יראה כמו זה של המקצוענים.

מה הבעיה? יש AI

אמירה נכונה, אבל נכונה חלקית במקרה הטוב. נכון שכיום קיימים לא מעט אתרים, אנחנו מרגישים שהם צצים כפטריות אחרי הגשם, אתרים אלה מאפשרים לכם ליצור סרטון לפי ההוראות שתכתבו (מה שמכונה prompt). אבל – וזה אבל חשוב – בשלב זה עדיין ישנן הגבלות רבות, לדוגמא:
1. משך הסרטון: רוב האתרים מאפשרים ליצור סרטונים קצרים, לרוב של 5 שניות, בחלק מהמקומות באזור ה-15 שניות. לא יותר. כנראה שעם הזמן זה ישתפר, אבל זה המצב כרגע.
2. מה שיוצא – אני מרוצה: אין ספק שזה מדהים שקיימת כיום טכנולוגיה המסוגלת ליצור סרטון באמצעות כתיבת טקסט בלבד, אבל האפשרויות עדיין מוגבלות. גם אם תכתבו את התיאור – promt הכי מפורט, עדיין האלגוריתם לא תמיד יקלע בדיוק לרעיון שהיה לכם בראש. לפעמים זה יהיה מספיק טוב, ולפעמים תגידו לעצמכם "זה בכלל לא מה שהתכוונתי".
3. לא בבית ספרנו: אחת ההגבלות היא לגבי סוג התוכן; כל סרטון שתרצו ליצור ועשוי לרמז על אלימות, סקס או יפר את אחד מכללי התנהלות שקבעו האנשים שפיתחו את ה-AI הספציפי שבו אתם משתמשים – פשוט לא ייעשה.

התוכן ברשתות החברתיות עדיין חשוב

יש לנו תוכנות פשוטות יותר, יש לנו AI, יש לנו הרבה סרטוני הדרכה והסברים באינטרנט. לכאורה, עשו לנו את העבודה. אבל בסופו של דבר, אין מה לעשות – כדי שהסרטון שלכם יהיה מעניין, התוכן שלו צריך להיות מעניין / מצחיק / מפתיע / מחדש. רק אפקטים או ויזואליה, מהממת ככל שתהיה, לרוב לא יספיקו. כל סרטון טוב צריך רעיון טוב, סיפור, או לפחות סדר במסרים שאתם רוצים להעביר. שיהיה ברור לצופה מה אתם רוצים ממנו ומה אתם רוצים שהוא יעשה בסוף הסרטון: ירכוש מוצר, ייצור קשר וכו', בתחום השיווק הדיגיטלי זה נקרא קריאה לפעולה או CTA = Call To Action. נשמע לכאורה טריוויאלי, אבל פעמים רבות נתקלנו בסרטונים שבהם לא ברור מה הייתה "כוונת המשורר". אז תעשו לכם ולכולנו הגולשים טובה ותקדישו קצת מחשבה לפני שאתם רצים לערוך את הסרטון עצמו ולפרסם אותו ברבים.

סרטונים סרטונים, מכל מיני סוגים

אז יש לכם רעיון לסרטון פרסומת או סרטון תדמית, יש לכם חומרי גלם (ויזואליה), אפילו מצאתם מוסיקה שמתאימה. יופי. עכשיו צריך להחליט: איפה אתם הולכים לפרסם את הסרטון? שאלה חשובה שמצריכה תשובה לפני שמתחילים לערוך, מהסיבה הפשוטה הבאה: צריך להחליט מהו יחס המסך של הסרטון שלכם. אם מדובר בסרטון שיפורסם ביוטיוב הוא אמור להיות מוצג על מסך של רחב כמו טלוויזיה – עדיף לבחור ביחס מסך רחב (לרוחב) של 16:9. אם הסרטון יפורסם באינסטגרם, עדיף יחס מסך ריבועי של 1:1. ואם מדובר ב-Reel בפייסבוק או בסרטון לטיק טוק, חייבים לערוך סרטון ביחס מסך אורכי (לאורך) של 9:16. הבחירה ביחס המסך היא חשובה ביותר, שכן היא תשפיע כיצד יראה הסרטון שלכם מתחילתו עד סופו.

סטורי, ריל, שורט, ושאר סרטוני פרסומת

כל רשת חברתית – מי יותר ומי פחות – מעוניינת בסרטונים, שוב מכיוון שזה מה שאנשים רוצים לראות. אבל לכל פלטפורמה המושגים והמאפיינים שלה, מה שיכול קצת לבלבל בבואנו לבחור איזה סוג של סרטון לערוך ובמיוחד איפה לפרסם אותו. אז בואו נעשה קצת סדר:
• פייסבוק – כאשר אנו מעלים פוסט, פייסבוק מאפשר לפרסם סרטונים באורכים שונים וביחסי מסך שונים. אבל פורמט שמקבל לרוב חשיפה גבוהה יותר הוא ריל (Reel), ולכן מומלץ להשתמש בו. ההגבלות: הסרטון חייב להיות ביחס מסך לאורך (9:16) ובאורך של עד דקה וחצי.
• אינסטגרם – כמו בתמונות, גם בסרטונים אינסטגרם מאד בררני ומאפשר לפרסם סרטונים ביחסי מסך מאד ספציפיים. כדי לברר מה מתאים לכם לפני העריכה. אנחנו ממליצים שהסרטון יהיה ביחס מסך של 1:1, שכן האלגוריתם שואב מהסרטון תמונה עבור הפיד, שם כל התמונות הם תמיד ביחס מסך של 1:1.
• טוויטר (X) – בניגוד לאחרים, טוויטר מאפשר את רוב יחסי המסך המקובלים ואינו מגביל ליחס מסוים. עם זאת, עדיף שהסרטון שלכם יהיה ביחס מסך לרוחב (16:9) או יחס ריבועי (1:1).
• טיק טוק – פה כבר אין בחירה בכלל; סרטון בטיק טוק חייב להיות ביחס אורכי של 9:16. פעם הייתה גם הגבלת זמן של עד דקה, אבל כיום ניתן ההגבלה עומדת על 10 דק', שזה כנראה הרבה מעבר למה שתצטרכו.
• יוטיוב – מסורתית, יוטיוב עדיין מעדיפה סרטונים לרוחב (16:9) כמו מסכי הטלוויזיה והמחשב שלנו. אבל מכיוון שהבינו שם שהרבה אנשים צופים בסרטונים שלהם בפלאפון, גם יוטיוב פתחו את האפשרות להעלות סרטונים לגובה (9:16), ואם הם קצרים (עד דקה) הם נקראים שורט (short).

שילוב פרסום ברשתות חברתיות באמצעות בסרטונים קצרים

השילוב הטוב ביותר בין פרסומות לסרטונים קצרים ברשתות החברתיות תלוי במטרה, בקהל היעד ובפלטפורמה שבה אתה פועל. הנה כמה דגשים לשילוב מוצלח:
1. התאמה לתוכן הפלטפורמה: חשוב שהפרסומת תתאים לסגנון ולשפה של התוכן הטבעי בפלטפורמה. למשל, סרטון מצחיק בטיקטוק או סיפור ויזואלי באינסטגרם.
2. התחלה מהירה ומושכת: הרגעים הראשונים של הסרטון הם קריטיים. יש לתפוס את תשומת הלב של הצופים תוך שניות בודדות כדי למנוע גלילה מהירה.
3. קריאה לפעולה ברורה: אם המטרה היא להניע לפעולה, יש לכלול קריאה ברורה ומושכת לפעולה בסוף הסרטון או אפילו במהלכו, כמו "לחץ כאן" או "קנה עכשיו".
4. שימוש בכותרות ותת-כותרות: מכיוון שרבים צופים בסרטונים במצב שקט, כדאי להשתמש בכותרות ותת-כותרות כדי להעביר את המסר גם ללא שמע.
5. פורמט סיפורים (Storytelling): שילוב של נרטיב מעניין או סיפור קצר יכול ליצור חיבור רגשי עם הצופה, מה שיגביר את המעורבות והזכירה של המותג.
6. התאמה לקהל היעד: הכרת הקהל שלך היא קריטית. יש להתאים את התוכן לפרופיל הדמוגרפי והפסיכוגרפי של הצופים.
7. מדידת תוצאות ושיפור מתמיד: ניתוח ביצועי הסרטונים והפרסומות, כגון שיעורי צפייה, מעורבות והמרות, חשוב לשם הבנה מה עובד ומה פחות. כך ניתן לשפר ולהתאים את התכנים לאורך זמן.

לסיכום:

כל מי שעוסק בשיווק דיגיטלי יודע שצריך שילוב יעיל בין פרסומות לסרטונים קצרים צריך להיות טבעי ואותנטי, תוך התמקדות בהעברת המסר בצורה שמתאימה לצופים ולאופן הצפייה שלהם.

שלמה תמיר - מנכ"ל שותף בחברת מקסי-סייט, מתמחה בשיווק דיגיטלי, מדידה, אנליטיקה, פיתוח אתרים והקמת מערכות דיוור ו CRM בישראל ובעולם.

צרו קשר לגבי כל נושאי שיווק העסק שלכם באינטרנט

דילוג לתוכן